اویم ملک

مجموعه تخصصی ارائه‌دهنده خدمات املاک در ایران

اویم ملک

مجموعه تخصصی ارائه‌دهنده خدمات املاک در ایران

  • ۰
  • ۰

بنچاق چیست؟

بنچاق چیست؟

یکی دیگر از مدارکی که در گذشته برای مالکیت یک ملک مورد استفاده قرار می گرفت، بنچاق بود. در این سند، اطلاعات و مشخصات لازم توسط افراد دارای سواد به نگارش درآمده و توسط علما، مراجع دینی و آخوندها به تایید می رسید. بدلیل آنکه در گذشته، سند رسمی وجود نداشت، بنچاق به عنوان سند دارای اعتبار بود.

اما امروزه و با وجود روی کار آمدن سند تک برگ رسمی، بنچاق کاربرد دیگری پیدا کرده است. پس از انجام معامله و انجام اقدامات برای سند رسمی، کلیه جزئیات، متعلقات و مشخصات ملک از جمله شماره‌های مربوط به آب، برق، تلفن و غیره با دقت ذکر می شود و توسط دفاتر اسناد رسمی تنظیم می گردد. اطلاعات موجود در بنچاق، در دفترچه مالکیت یا سند منگوله دار وجود ندارد.

برخی بنچاق ها برای املاک فاقد سند رسمی هستند .مثلا بسیاری از خانه های روستایی که بنچاق آنها شامل خلاصه ی مالکان قبلی ملک، وحدود و مشخصات ملک است.

در گذشته بنچاق توسط کدخدای ده امضا می شد. امروزه دهیاری ها و اعضای آنها آن را امضا می کنند و  به امضای چند شاهد نیز می رسد.

 در بسیاری از املاکی که دارای سند رسمی هستند اصطلاحاً خلاصه ی قرارداد است.

بنچاق چیست

مراحل تبدیل بنچاق به سند تک برگ

دفتر ثبت اسناد رسمی: اگر سند منگوله‌دار دارید باید به دفتر ثبت ‌اسناد رسمی مراجعه کنید.

استعلام سند قبلی: استعلام سند قبلی در واقع مشخص می نماید که سند بازداشت یا در توقیف دادگستری، در رهن بانک و غیره نیست و اصطلاحا طلق یا آزاد است.

اگر سند آزاد نباشد نمی‌توان آن را انتقال داد یا برای آن سند تک برگی گرفت. استعلام سند معمولا دو روز طول می‌کشد و هزینه آن بسته به تغییر تعرفه ها متفاوت است.

تسویه بدهی با شهرداری: برای اخذ سند تک برگی باید حتما عوارض شهرداری ملک پرداخت شده باشد و ملک به شهرداری بدهکار نباشد. همچنین اگر عوارض شهرداری پرداخت نگردد، گواهی پایان کار صادر نمی شود برای اخذ سند تک برگی، اخذ پایان کار نیاز است.

تسویه با دارایی: برای اخذ سند تک برگی باید حتما مالیات ملک پرداخت شده باشد و ملک به اداره دارایی بدهکار نباشد. همچنین اگر مالیات پرداخت نگردد، گواهی پایان کار دارایی صادر نمی شود برای اخذ سند تک برگی، اخذ پایان کار دارایی نیاز است.

انتقال سند در دفترخانه: خلاصه نقل و انتقال ملک و سوابق آن باید ذکر گردد.

اداره ثبت: تکمیل فرم درخواست صدور سند تک برگ، ارائه اصل سند قبلی و ارائه مدارک و پرداخت هزینه‌ های ثابت به اداره ثبت توسط مالک الزامی است.

باجه پست اداره ثبت: جهت صدور سند تک برگ و همچنین دریافت آن به باجه پست اداره ثبت مراجعه می کنید و پاکت تحویل سند مالکیت را دریافت نموده و رسید تحویل می دهید.

مدارک مورد نیاز برای تبدیل بنچاق به سند تک برگ

اصل سند مالکیت منگوله‌دار در صورت وجود

آدرس و کد پستی ملک

درصورتی‌که مالک ملک، خریدار جدیدی باشد، ارائه کد ملی و آدرس مالک جدید

به همراه داشتن بنچاق و تکمیل فرم خلاصه معامله

ارائه فرم درخواست سند تک برگ

اعتبار بنچاق چقدر است؟

با توجه به اینکه امروزه بنچاق در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شود، یک سند رسمی محسوب می شود. به عنوان یک سند رسمی  از ادعای انکار و در تردید مصون می باشد و تنها ادعای جعل نسبت به آن قابل طرح است.

سندبنچاق با اویم

سند بنچاق با اویم

ممکن است به سند بنچاق نیاز داشته باشید، در اینصورت، با امکانات ویژه‌ای که اویم در نظر گرفته است، میتوان نسبت به درخواست اجاره سند اقدام نمایید و با ارائه تضمین سند مدنظر خود را تهیه کنید.

  • ۰۰/۰۵/۳۱
  • هوشنگ جعفری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی