اویم ملک

مجموعه تخصصی ارائه‌دهنده خدمات املاک در ایران

اویم ملک

مجموعه تخصصی ارائه‌دهنده خدمات املاک در ایران

  • ۰
  • ۰

سند چیست؟

به هر نوشته مکتوبی که در مقام دعوا یا دفاع از دعوا بتوان بدان استناد کرد سند گفته می شود. همانگونه که گفته شد، یکی از مهم ترین دلایل اثبات ادعا ، سند است که خود به دو نوع عادی و رسمی تقسیم می شود. مطابق ماده ۱۲۸۳ قانون مدنی در تعریف سند چنین پیش بینی شده است . ” سند عبارت است از هر نوشته که در مقام دعوا یا دفاع قابل استناد باشد ” . بر اساس این تعریف ، دلیلی را می توان بعنوان سند محسوب کرد که دو شرط اساسی را داشته باشد :

اولا اینکه سند باید مکتوب یا نوشته باشد؛

 ثانیا اینکه سند باید در مقام دعوا یا دفاع از دعوا در دادگاه قابل استناد باشد.

بنابراین ، تمام ادله ای که بصورت مکتوب و نوشته در نیامده است را باید از تعریف سند خارج کرد. همچنین، در صورتی که به حکم قانون ، نوشته توان ثابت کردن یک دعوا را نداشته باشد نمی توان به آن استناد کرد و آن را سند دانست.

سند منگوله دار چیست

سند منگوله دار چیست؟

سند منگوله دار به اسنادی اطلاق می‌شود که پیش از این توسط ادارات ثبت اسناد و املاک کشور در قالب دفترچه‌ای چند برگ، همراه با ذکر توصیف و تشریح ملک، اطلاعات مالک و چند صفحه خالی آماده می‌شد. پس از تکمیل تمام صفحات دفترچه، پلمپ گردیده و به منظور جلوگیری از ایجاد دستکاری و خارج کردن برگه های موجود با استفاده از نخ و سرب بسته می‌شد.

به عبارت دیگر، به سرب زنی و پلمپ دفترچه سند، منگوله گفته می شود. اسناد دارای پلمپ در مقایسه با اسناد بدون منگوله دارای اعتبار و اهمیت بیشتر بوده و هستند. دفترچه های بدون منگوله به منظور اصلاح تحویل ادارات ثبت اسناد و املاک قرار می گرفت تا مجدد پلمپ آن اصلاح گردد. از سال ۱۳۹۰ تاکنون و بدنبال تصویب ماده ۱۲ آیین نامه قانون ثبت اسناد و املاک، سند منگوله دار جای خود را به سند تک برگ داده و از اعتبار بیشتری برخوردار است، با این حال؛ اعتبار سند منگوله دار همچنان وجود دارد.

اسناد منگوله دار برای اموال غیر منقول اعم از زمین، ملک مسکونی و تجاری تهیه می گردید.

پلمپ سند منگوله دار

بدلیل آنکه تمام اطلاعات موجود در سند قلم نویس بوده و امکان حذف یا اضافه نمودن برگه به دفترچه وجود دارد با استفاده از پلمپ امنیت و اعتبار سند منگوله دار را تضمین می کرده اند. به عبارت دیگر، وجود پلمپ مبنی بر آن است که هیچ برگه ای از سند کم نشده است.

تمامی مندرجات این سند به صورت قلم نویس می‌باشد که بعضاً مشاهده شده است به دلیل ناخوانا بودن بعضی از مطالب یا از بین رفتن جوهر بکار برده شده در آن سند و یا خراشیده شدن مطالب مندرج در سند منگوله دار به علت دست به دست شدن سند، مشکلاتی را برای صاحب سند ایجاد می‌کرد.

دلیل اصلی آن این بود که اگر مالک قصد فروش ملک خود را داشت بایست از طریق دفاتر اسناد رسمی، اطلاعات هویتی مالک جدید را در برگه‌های خالی که در دفترچه مالکیت پیش بینی شده بود درج و ممهور به مهر سردفتر شود، در واقع هم می‌توان بدون اینکه مالک زمانی گذاشته تا جهت استعلام مالکین پیشین از ادارات مربوطه اقدام کند صرفاً با ورق زدن آن، هم مالک نخست را شناسایی و هم مالکین پیش از خود را بشناسد، چون هر گونه نقل و انتقال بایست در آن ثبت شود.

 

مراحل تبدیل سند منگوله دار به تک برگی

 

مراحل تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی

دسته اول: اگر صاحب ملکی هستید که دارای سند منگوله دار است

اگر جزء این دسته از افراد هستید مراحل کارتان برای تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی کوتاه‌تر است. دلیل این موضوع این است که نیازی به مراجعه به دفتر ثبت ندارید و می‌توانید مستقیما به اداره ثبت املاک بروید.
پس از مراجعه به اداره ثبت  املاک باید فرم درخواست سند تک برگی را پر کرده و طبق دستورالعمل آن را ارسال کنید.
درخواست ارسال شده توسط کارشناسان بررسی می‌شود. در این مرحله استعلام‌‌هایی از شهرداری و دیگر مراکز مربوطه صورت می‌گیرد.

دسته دوم: اگر ملک تازه‌ای خریده‌اید

اگر جزء دسته دوم هستید یعنی به تازگی جهت خرید خانه اقدام کرده‌اید، برای انتقال سند باید به همراه کلیه مدارک لازم فروشنده، خریدار و ملک مورد نظر به دفتر اسناد مراجعه کنید. در این مرحله دفتر ثبت برای اطلاع از این که آیا ملک قبلاَ فروخته شده و این که آیا سند ملک در گرو بانک یا سازمان دیگری هست یا خیر، از اداره ثبت املاک استعلام می‌گیرد. فرآیند دریافت استعلام چیزی حدود ۲ تا ۳ روز کاری طول می‌کشد.

در مرحله بعد باید کلیه بدهی‌های ملک مورد نظر به شهرداری تسویه شده و گواهی پایان کار دریافت شود. این گواهی نشان‌دهنده این است که کلیه بدهی‌ها و مالیات مربوط به ملک تسویه شده و سند‌ آن هیچ گونه مشکلی ندارد.

در صورتی که ملک تجاری یا اداری باشد باید نامه‌ای از سازمان نوسازی بگیریم که وضعیت کاربری ملک را به طور دقیق تعیین کند.

با ارائه کلیه مدارک بالا و انجام توافق نهایی بین خریدار و فروشنده سند ملک در دفتر ثبت منتقل شده و در سند دفترچه‌ای وارد می‌شود. در پایان کار دفتر ثبت موظف است خلاصه‌ای از انتقال سند صورت گرفته را برای سازمان ثبت اسناد ارسال کند.

در نهایت شما (خریدار و فروشنده با هم) می‌توانید با همراه داشتن سند قدیمی ملک به سازمان ثبت اسناد مراجعه کرده و برای دریافت سند جدید اقدام کنید.
از این مرحله به بعد فرآیند کار مشابه مراجعه‌کنندگان دسته اول صروت می‌گیرد.

یک نکته بسیار مهم این است که صرف نظر از اینکه جزء دسته اول هستید یا دسته دوم، باید برای دریافت سند جدید، سند قبلی ملک را به سازمان ثبت اسناد ارائه دهید. دریافت سند جدید بدون سند قبلی امکان پذیر نیست. بنابراین اگر سند خانه گم شده و یا به هر دلیلی در دسترس نیست ابتدا باید برای دریافت سند المثنی اقدام کرده و سپس به سراغ تبدیل سند بروید.

 

 اجاره سند با اویم

اجاره سند با اویم

ممکن است به سندمنگوله دار نیاز داشته باشید، در اینصورت، با امکانات ویژه‌ای که اویم در نظر گرفته است، میتوان نسبت به درخواست اجاره سند اقدام نمایید و با ارائه تضمین سند مدنظر خود را تهیه کنید.

 

 
  • ۰۰/۰۵/۳۱
  • هوشنگ جعفری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی